Pages

Sunday 11 October 2015

::TipsKeKrabiUtk5H4M::

Assalamu'alaikum w.b.t

hey there! im back. again. so kali nie aku nak update ttg tips2 utk ke krabi utk 5 hari 4 malam. benda nie pon aku refer dr blogger yg lain jugak. n aku ubahsuai ckit ikut keperluan aku. harap2 this entry will bagi korg beberapa tips yg mungkin berguna utk korg yg nak travel ke krabi. better korg prepare pen n paper utk write down apa yg korg might need for travel yg xberapa nk light but maybe bagi sedikit benefit utk travel ke krabi without agent. so, here we go!

PASSPORT

passport adalah nyawa korg. xde passport no can lah korg nak p travel. utk krabi tiada visa yg diperlukan. mungkin sbb hubungan yg baik antara mesia n thai (betulkan kalu aku silap). aku buat passport kat putrajaya. bangunan wisma ikhlas, precint 3, tingkat 2. bez sbb kejap gila siapnya. xsampai sejam pon. yg xbez aku p masa tgh selesema n ada jerawat besaq kat pipi. demmmm! yg paling bez, harga passport hanyalah RM200 utk  5 tahun! yippie!!



FLIGHT + TIKET

utk flight, korg bole usha kat airasia.com.my . lebih senang kalu korg nak book hotel ngn flight sekali gus, korg bole p kt airasiago.com.my. tapi macam kes aku, kitorg beli asing2. hehehehehe. sbb ikut pada ekonomi kewangan masing2. huuuuuuu :p. n lebih baik kalu korg rajin usha time deme tgh buat PROMO. masa tu tiket flight dia kemain lagi murahnya. kalu korg bawak beg tarik, make sure korg yakin yg beg korg xkan cecah 7kg pergi n balik. percayalah, yang mana beg korg akan bertambah berat badannya. mcam aku.  better siap2 tekan utk luggage sekali. kalu beg tarik saiz kecik mgkn better tekan 20kg. senang. n xkan kena caj smpai riban sbb kalu tekan kt online xde la sampai beratus ringgit mesia. n kalu rajin terus lah check in awal2 demi mendapat seat yg bez n xjauh dari travelmate korg. n lg better terus print out boarding pass. skrg nie senang. xpayah check in kt kaunter/ mesin. bole kat online n print out terus. bila nk boarding bagi je boarding pass yg korg da print tu. abis cerita.

HOTEL

kitorg booking hotel melalui booking.com. yang nie aku serahkan tugas kat travelmate aku seliparmael.blogspot.com (makcik nie da jarang on blog dia. Maaf!) since kakak dia penah p krabi so, kakak dia pon suggestkan Zabava Guesthouse which is not bad ah. dr segi pricing n location, bole la. not bad. sbb apa, lokasi hotel nie betul2 depan laut n depan tugu ikan kat aonang. rajin2 la survey kt mana2 page. tgk lokasi dia. macam deret2 hotel aku ada gak hotel lain cam Aonang Beach Resort (ada swimming pool), L hotel n lain2 lagi ah. apa yg aku suka ngan hotel yg aku duduk tu, dia dekat sangat ngn massage center yg murah! kikikiki

DUIT

utk duit aku tukar seminggu awal dari date utk ke krabi. itu pon sbb aku xde masa yg sesuai sbb kerja syif. n nak carik masa yg sama ngn travelmate pon da jadi 1 masalah. nasib ada 1 hari nie aku kje pagi n dia post night duty. bole la p jalan tukar duit kt area masjid india. masa nie masing2 sakit kepala sbb duit mesia jatuh. sakit kepala nk pk bape banyak nak bawak. berapa banyak yg diperlukan. n masa tu confident gila tgk kt money changer tulis WE BUY sebagai based line utk tukar duit. sekali hampeh. confused dah masing2. sepatutnya tgk kt WE SELL ya readers sekalian. jgn terlalu confident sbb nanti terlepas tmpat yg jauh lebih murah. menangis jugaklah sbb salah p kedai. p kedai yg paling mahal plak tuh. sob2 :'(( utk emergency kes, kitorg bawak la skali duit mesia. mana tau nak makan dlu ke b4 o after flight kat mesia n masa on board. xpon kecemasan duit abis shopping bagai nak rak sampai lupa diri. tapi yg jadi masalah duit mesia xditerima pakai di krabi. harap maklum. so d bez solution is better korg tukar duit emergency korg ke USD. Selamat sbb dorg terima duit selain duit mesia.

TRANSPORTATION

utk transport, usah bimbang. usah khuatir. sbb kt area aonang tersangatlah banyak transport yg korg bole pilih. tp jgn tanya aku mana nk carik kete o motor sewa. maaf. sbb aku x amik pon kenderaan sewa. malas n nk jimat duit. kitorg lebih pada berjalan kaki je kat sekitar aonang tu. utk airport transfer, dari airport ada disediakan kenderaan spt bas n mini van n teksi. aku prefer bas sbb bas dia aircond bez plus murah. n kitorg jenis berat mulut nk ngajak org mesia yg lain utk kongsi duit naik van.so in d end, naik bas sajalah. heee :D. utk balik ke airport dari aonang, kitorg dah book siap2 van ke airport. harga hanya lah sebanyak 150baht seorang. n aku survey sekitar aonang, harga utk airport transfer rata2nya mmg fixed which is 150baht per person.

BEG/LUGGAGE

Utk beg aku suggest beg yg kecik. if korg bawak beg jenis luggage (macam aku) which is ada pros n cons dia. jenis beg tarik better korg amik jenis yg light n plastic/pvc. sbb apa? sbb dia x berat sgt n risiko utk x dikenakan check in baggage adalah lebih rendah. ce tgk gmba di bawah. pbezaan antara beg aku ng my travelmate. jenis kecik tapi berat nak M****S! sampai kena tahan sbb lebih dr 7kg yg airport benarkan utk bawak masuk dalam cabin. if nk bwk jenis backpack jugak dialu-alukan. tp jenis aku, aku xsuka nk gendong beg berat2 yg akan buat belakang aku sakit. plus aku nie jenis yg suka bawak brg yg byk tapi xperlukan pon. bahaahahaha! (beg aku yg warna hitam tu. membe warna kelabu. so pilih beg yg macam membe aku sbb beg dia light n kecik n selamat masuk dalam kabin)



PAKAIAN

utk pakaian, aku bawak seperti berikut;


nie yg aku bawak. utk baju tu aku bawak ckit sbb aku plan utk beli selebihnya masa kat krabi. oh ya. lupa nak masukkan inner. utk inner aku bawak 2 pasang n rotate pakai (EOD). rajin basuh ah. malas basuh bole je nak bawak lebih. tudung aku saja bawak yg instant sbb malas nk gosok n malas bawak iron. beratkan beg aje nanti.utk kuar mlm2 lepas abis aktivit aku pakai baju utk the next day. kira pakai mlm esok pakai lagi. org sana bukan kesah pon kau pakai baju yg sama. asal tutup aurat sudah. peace!

TOILETTERIES

barang mandian korg, nie depends. aku malas nk taip suma barang yg aku bawak, tapi benda biasa je lah.which is basic n memang wajib ada. cam syampu, sabun badan, ubat n berus gigi, pencuci muka, sunblock n deodorant. itu basic. xde sunblock, muka korg akan burn sehabis habisnya. macam aku. even pakai sunblock pon, muka tetap akan burn. xkira lah pakai bape banyak kali pon. n utk aktiviti kayak, korg sgt perlukan mosquito repellent! sangat! sbb masa dalam gua, nyamuk kan menyerang korg bak halilintar! mujur aku sembur kat satu badan suma. plus campor ngn krim dia sekali. selamat! membe aku kesian sebab kena gigit sampai kat muka. kikiki. yg lain2 tu ikut korg lah. aku bagitau benda yg basic je. nk bawak losyen pon bole. tapi yg penting korg bawak jenis travel pnya toiletteries. sbb apa, utk bawak masuk dlm kabin xley lbih dr 1L. disarankan korg beli botol2 kecik utk refill sabun2 korg dlm botol saiz kecik. boleh beli kat watson atau daiso. aku beli kat daiso je. sbb baru RM5 n lengkap suma bnda. heeee

contoh mospuito repellent. nie beli kat market masa otw ke sea cave kayakking. harga 32.50baht. saiz kecik ja.


UBAT-UBATAN

utk ubat , mujurlah kami nie med staff. bole la provide ubat yg kitorg perlukan. mcm pcm, loratidine, piriton, maxolon, tramal, ORS. N bandages yg mana mgkn diperlukan if berlaku kecederaan. alhamdulillah sepanjang kat sana xde berlaku kecederaan. cuma my travelmate mabuk laut n mabuk kapal terbang. so berguna jugaklah maxolon yg dibawa. utk korg yg rasa2 mabuk laut o mabuk kapal terbang, bole p farmasi carik ubat2an yg korg perlukan. contoh cam ubat demam, cirit birit n elak muntah. make sure korg ada preskripsi. cam kitorg xpe la kot, sbb kitorg tau tentang medikal field n effect dia.

KASUT

utk kasut aku hanya bawak kasut jalan n selipar sahaja. p mana2 hanya dengan selipar. senang. n beg xberat ngn angkut sportshoes bagai. xperlu pon suma tu. sbb masa wat aktiviti elephant trekking o emerald pool o kayakking, xpakai sport shoes pon xpe. kitorg selamba je redah dalam hutan pakai selipar. cuma yg xselesanya kaki diselaputi dgn pasir je lah. n sesekali kene hinggap dek nyamuk. bole je kalu korg nak pakai sport shoes. xde masalah. ikut keselesaan.
abaikan kaki yg sun burn. huuuuuu

DRYBAG

ini benda penting. aku menyesal gila sebab xgunakan drybag yg aku beli kat makcik LAZADA. serius. MENYESAL! masa last day aktiviti (kayak) baru sebuk nak guna. kalu x dok bawak lah beg drawstring tu ke hulu hilir. sampai basah lah barang dalam beg. drybag nie kalu korg xnak beli kt mesia, bole je beli kt krabi tuh. banyak n bermacam saiz. harga xsure. ikut pada saiz yg korg nk beli. macam aku beli kat makcik lazada 5L = rm17. jenama biasa je. malas beli hyper gear. mahal. n beg tu mmg waterproof. dijamin.

WATERPROOF CASE

nie pon antara yg wajib demi menjaga keselamatan enset kesayangan korg masa aktiviti air macam snorkeling n kayakking. yg nie pon aku beli kat makcik lazada dgn harga RM12. nak beli kat krabi pon bole. harga dalam 100baht. everything u need ada kat krabi.

TRAVEL ADAPTER & EXTENSION PLUG

benda alah nie sangat penting. kalu xdak benda nie jangan harap korg boleh caj semua barang elektrik korang termasuklah handphone n powerbank or kemera. boleh carik kat makcik lazada o kat mana2 page dengan menaip TRAVEL ADAPTER. harga yg aku dapat msa usha kat lazada RM15. kat krabi pon ada gak. cuma xpasti berapa harganya. extension plug tu utk mudahkan korg caj byk2 barang elektronik korg. 

MAKAN/MINUM

utk carik makan di sekitar aonang agak susah. sbb kat area hotel kitorg banyak bar n restoran yg kata halal but still serve alcohol. so agak payah gak r. kitorg lebih pada beli kat 7E utk breakfast kitorg beli yg steam rice with seafood o instant fried rice yg mana dia akan panaskan utk korg makan. sedap jugaklah. tapi yg penting, korg kena baca dlu ingredient dia. sbb dalam tu ada skali ngan pork. so be careful masa pilih k. kalu rajin jalan jauh baru la p jln nun ke area krabi resort. mengah gak ah nak jalan sampai sana. sebab area situ je yg kitorg rajin pegi n banyak street food yg sememangnya halal. utk makan masa aktiviti diwajibkan amik aktiviti yg ada provide makan skali k? so xdelah korg sebuk mencari cari makanan masa tgh rest kat pulau. utk air minum, agent yg bawak korg p wat aktiviti tu memang akan selalu bagi air mineral. so korg xkn mati kehausan. dont worry. sebaliknya korg akan kerap terkencing sebab banyak sgt minum air kosong. kehkehkeh :))

TOUR PACKAGES

utk tour sepanjang korg kat krabi seeloknya korg jln2 sekitar ao nang. mohon sangat2 xpayah la p beli kat airport o area krabi town. sbb harga yg diberikan di aonang lagi murah dari area tu. plus rajin2 kan lah diri korg utk berjalan2 n usha harga utk aktiviti yg korg nakkan. macam kitorg jalan kat 3 buah kedai. kedai yg ketiga bagi lg murah dari kedai1st n 2nd. jln depan lagi, jumpa yg lagi murah dari kedai yg no 3. menangis. tapi sbb da bayar, kenot refund balik. p balik kedai no 3 bargain lg 1 aktiviti. kata kedai depan bagi price sekian2. dapat la jugak even differ 50baht dr kedai yg depan. huhuhuhu. oh ya. yg penting, macam dinyatakn spt di atas. pilih tour yg muslim n provide lunch/dinner. aku suggest utk island hopping amik tour agent barracudas. sbb dorg muslim n bez. wakil tour agent dia pon muslim. so nak cakap melayu ngn dia pon ok. bole la ckit2 daripada kau speaking london yg ntah apa2 macam aku. baik cakap melayu je terus. kikiki. unless korg pandai speaking, so ok lah. huhuhu.

Bungalili: so far itu benda penting yang aku rasa penting n aku bawak n aku buat sepanjang kat krabi. if anything korg nak tnya bole emel o comment je kt bawah. inshaAllah akan reply. hehehe 


Full of loves:

No comments: